Kvalitetsegenskap - Ytelse
- Detaljer
Er produktet raskt nok? Jeg vil si en ytelse kan man gjøre ved å utføre en handling eller gjøre en prestasjon. Aktuelle egenskaper:
- Hva er produktets mulighter eller begrensninger i gitte situasjoner (f.eks. ved dårlig nettverksforbindelse)? (kapasitet)
- Hvordan tilgjengelig minne, lagring, prosesser etc. blir utnyttet. (ressursutnyttelse)
- Hastighet på systemet, den opplevde responstiden, når ulike funksjoner blir utført (respons)
- Om systemet er oppe og klar for bruk når det skal være det. (tilgjengelighet)
- Produktets evne til å gjøre flere ting samtidig. (gjennomløp)
- Hvordan produktet er i stand til å håndtere belastning over lang tid. (utholdenhet)
- Om systemet reagerer raskt nok når brukeren utfører ulike funksjoner. (tilbakemelding)
- Hvor godt løsningen kan skalere opp, ned og endre egenskaper (skalerbarhet)
Kvalitetsegenskap - Kapasitet
- Detaljer
Kan produktet dekke nødvendige viktige funksjoner? En kapasitet kan oversettes som systemets maksimale yteevne, og kan måles over en bestemt tidsperiode eller som en absolutt verdi på et bestemt tidspunkt. Når det gjelder programvare så kan man knytte flere kvalitetsegenskaper til betydningen "kapasitet". Jeg tenker ikke å referere til noen standarder her, det viktige er at du tenker på ditt produkt og hva som er viktige egenskaper å dekke. Jeg nevner under her 7 eksempler på egenskaper som har med ytelse å gjøre.
1) Det er viktig å vite om alle funksjoner som skal være tilgjengelig fungerer. Nærmer bestemt at løsningen er komplett. (komplett)
2) Beregninger eller annen "output" bør være av nødvendig kvalitet og presentert feks. med korrekte tall og/eller tekst. (nøyaktig)
3) Systemet skal i utgangspunktet gjøre kun "det som er nødvendig" for å utføre oppgavene, og ikke mer enn dette eller noe annet. (effektivt)
4) Ulike funksjoner skal kunne komunisere med hverandre internt eller i grensesnitt mot andre systemer. (interoperabilitet)
5) Oppgaver skal kunne utføres parallellt/samtidig. Dette kan gjelde oppgaver innenfor samme funksjonalitet, grensende funksjonalitet eller prosesser. (parallelitet)
6) Det skal være mulig for kunder eller tredjeparts å for eksempel legge til egne funksjoner eller endre annen virkemåte. (utvidelsesmulighet)
7) Løsninger skal kunne fungere ved å håndtere ulike formater data og kunne tåle forskjellige typer av ekstern påvirkning. (tilpasningsdyktig og robust)
Neste artikkel om kvalitetsegenskaper skal handle om pålitelighet...
Devops - en enkel definisjon og historie
- Detaljer
Jobber du med test og kvalitetssikring så må bør du vite hva DEVOPS er for noe. Hvis du sliter med å sette ord på hva "kvalitet" eller "smidig" er, så vil "Devops" også trolig føye seg inn under samme kategori av "termer" som er vanskelig å få tak på. Jeg skal forsøke å forklare kort hva Devops er og hvorfor begrepet har blitt så populært. Jeg skal gå mer grundig til verks senere med flere artikler som oppfølgere til denne devops-introduksjonen.
Hva er Devops?
Devops favner ganske bredt da begrepet dekker mennesker, prosesser og verktøy. Hovedfokus er at mennesker skal jobbe tettere sammen for å levere verdi raskere ut til sluttkunden med en bedre prosess. Samtidig har verden blitt "enklere" og teknologien kan hjelpe oss med verktøy og støtte til for eksempel bedre samarbeid, å effektivisere prosessen, til å overvåke og for å utføre automatiserte oppgaver.
Hvorfor har Devops blitt så populært?
Mye av grunnen er trolig at det har blitt kritisk å kunnne omstille seg i rekordfart og for å hurtigst mulig kunne tilpasse systemene til kundens beste. Konkurransen har blitt tøffere og det er viktig å være tidlig ute med nye tjenester. Samtidig er det høye krav til tilgjengelighet og kvalitet.
Mer konkret så er det med Devops meningen at forretningen, utvikling og drift skal jobbe tett sammen under hele livssyklusen til produktene. Dette krever kontinuerlig tett og hyppig samarbeid, samt bedre forståelse og vilje til å tilegne seg kunnskap og til å birda på tvers av eget "domene". Mer ønsker jeg ikke si i denne omgang, mer informasjon kommer senere...
Oversikt over begrepet "Test Data Management" (TDM)
- Detaljer
Hva er Test Data Management (TDM)?
TDM er et begrep som omfavner prosessen ved å ha riktige testdata til rett tid. TDM er en viktig dimensjon/komponent i prosessen for å kunne utføre effektiv testing, enten de er manuelle eller automatiserte. TDM grenser til test-automatisering, service virtualisering, personvern og kan være viktig for å bidra til å automatisere bygg og release.
Hvorfor er det blitt mer aktuelt nå enn tidligere?
1) Det er kommet pålegg fra styresmaktene at sensitive persondata, som for eksempel paragraf 7 og 8. (hemmelige adresser etc) skal maskeres.
Den nye loenv vedtatt av EU trer i kraft i midten av 2018. Her er det klare regler for hvordan sensitive data må håndteres. Dette er et ganske strengt regelverk som blir kraftig bøtelagt ved overtredelser.
2) For å bidra til kortere gjennomløpstid (devops/agile på sterioder) gjennom å sørge for at test data er tilgjengelig til:
- riktig tidspunkt (ved hvert bygg, ved opprettelse av nytt testmiljø etc.)
- riktig sammensetning (ihht. strategi/test-teknikk, personvern, «kompliance» etc.)
- riktig mengde (ytelsestest, sikkerhetstest etc.)